9 Oct 2011

Anak-Anak

Tetiba jer hujan turun...lebat sangat..baru saya perasan,saya sibuk tagging buku Perintah Am..sebab nak exam JPA selasa dan rabu nie..Tengok belakang..Ya Allah..anak2 saya dah tidur rupanya..sungguh saya tak perasan..Hujan makin lebat..saya tinggalkan buku tu..terus buka blog...

Hari nie..saya marah betul kat Zahin...Dari pagi dia menaikkan amarah saya yang dah lama saya pendam..Saya tampar dia di tangan..saya jerkah dia sekuat hati..dia nangis dlam bilik air..saya jirus dia mandi sambil saya menangis..Saya tak tau kenapa rasa stress sehingga tahap nie..?Tapi saya bukan nak lepaskan kat anak..saya marah sebab dia makin nakal..dia tak dengar cakap..Kakak perasan saya marah sambil nangis..dia terus suruh saya kuar dari bilik air..dia terus mandikan Zahin..

Saya nangis puas2..Najah pandang dan terus pegang tangan mintak maaf..hmm...Bila dah ok sikit..saya sikatkan rambut Zahin dan pegang tempat saya tampar tadi..Rasa sedih pulak tengok dia..Tapi sungguh..bukan sengaja saya nak marah..semuanya bersebab..

Saya tak tau mana silapnya..Tapi sejak saya balik ke penang Zahin makin lasak..nakal..tapi tak lah selalu sangat dia macam tu..adakalanya dia seorang anak yang sangat baik dan mendengar kata..Mungkin saya tertekan..saya marah dia dengan rasa stress yang saya ada..

Bila tengok muka dia yang tidur tu...saya tersentuh hati..Dia pun macam terkejut sangat umie dia mengamuk tadi..kakak pun mungkin tak sangka saya boleh bertindak macam tu..Bila called hubby dan cerita apa yang berlaku tadi..hubby suh saya bertenang dan banyakkan bersabar..Dia suh saya berusaha bertukar ke S.Alam secepat mungkin supaya Zahin tak memberontak sangat..Hubby fikir nakal Zahin bersebab tapi tak tau;ah..Saya tak tau samaada saya tersilap dalam mendidik anak..
Tapi saya tau..semua orang yang mempunyai anak seusia Zahin faham dengan situasi ni..Kadang2 anak menjadi nakal..dan kadang2 menjadi anak yang patuh kan..

Saya dah belek tangan Zahin yang saya tampar tadi..tapi takde kesan pun.Tak pe lah.at least dia tahu umie marah sebab dia nakal..Hmm..mendidik anak bukannya mudah...Padahal bukan saya tak penah belajar ilmu psikologi perkembangan kanak2...Sekurangnya bila marah Zahin..Najah terus berkelakuan baik...

No comments:

Post a Comment