25 Jun 2012

Pandangan Anda..?

Assalamualaikum..

Tengahari tadi sedang berjalan menuju ke Maybank saya terperanjat secara tiba-tiba datang seorang lelaki yang agak sihat, berbadan besar cuma kakinya terhencot-hencot ( betul ke ayat nie?) datang ke arah saya sambil berkata..

"Ada RM5 tak?"
Saya tak berkata apa-apa sebab terperanjat..Dalam hati bersuara jugak..eh..badan sihat..kenapa mintak duit kat orang..Minta RM5 pulak tu..

Keluar dari bank saya terpandang sebuah motor beroda tiga yang dinaiki seorang lelaki yang badannya kelihatan sama besar seperti lelaki yang meminta RM5 tadi..
Bezanya dia berpakaian kemas...Tetapi turun dari motor dalam keadaan yang amat payah sekali..

Dia mengambil tongkat dan menopang ke ketiak.
Barulah saya perasan rupanya kedua kakinya tak sempurna. Seakan memakai kaki palsu.
Saya terdiam lama dan memerhati betapa susah dan payah dia berjalan..Tapi dia tak meminta duit dari saya pun.

Kalau sekali imbas...Dah tentu saya sebagai manusia biasa menilai dengan pandangan mata kasar bahawa siapa yang rajin dan siapa yang malas..
Tapi siapalah yang tahu mungkin lelaki yang mengemis tadi ada cerita tersirat..
Tak patut saya bersuara di dalam hati kecil sedemikian kan..Kawan-kawan..bagaimana...?
Apa penilaian kawan-kawan?

15 comments:

  1. Hmmmm..

    Kita kadangkala serba salah..
    Nak derma, risau sindiket..

    Tapi dlm masa yg sama, derma kena lah ikhlas kan..

    Saya senang aja..
    Kalau ada terdetik dlm hati ragu2/ter-mengata, maka saya tak akan derma.

    ReplyDelete
  2. Susah sebenarnya kita hendak menilai dengan pandangan yang sepintas lalu.

    ReplyDelete
  3. salam..

    payah juga..

    biasanya diam saja..

    ReplyDelete
  4. Lelaki yang pertama tu senang betul kejenya, mmg memalukan, badan sihat tp malas bkerja

    ReplyDelete
  5. a'aa tu la.. pnh jupe yg siht tubuh bdn tp dtg minta duit..

    ReplyDelete
  6. As salam Lynn,

    Itulahkan, kdg2 kita cepat menilai seseorg melalui first impression... Tp org yg meminta2 tu terus menyatakan amaun yg dia mahu... RM 5 pulak tu... Sekali pdg mcm nak menge'pau' je.. tp kalau difikirkan semula mungkin dia ade alasannye yg tersendri... Kite pun xtau kan... Mungkin die perlukan duit utk tambang ke... ade kes emergency ke... Ssh nak kata...

    Bersedekah bila rs ade kesempatan, pernah dgr seorg ustazah/ustaz (tak ingat) ckp, sedekahlah bila rs ada peluang krn kdg2 bile kita rs xnak atau liat2 bersedekah takut2 nnt ALLAH tak mahu menerima sedekah dr kita sbnrnye... Wallahu'alam :))

    Kes peringatan buat diri sendiri jgk... Adeh... ;))

    ReplyDelete
  7. agaknya dia takde duit kecik tak? erm... saya pernah alami benda ni budak muda belia sihat walafiat (agaknya dari segi zahir) minta RM3 kat stesen bas. saya geleng tanda tak nak bagi. kejam kot, tapi kenapa? tak malu ke mintak duit dengan org pompuan...

    ReplyDelete
  8. kena hati2..
    kadang2 org menipu je mnta duit.
    dulu penah terkena >_<

    ReplyDelete
  9. kadang takut jugak nak hulur, takut diragutnya semua...

    ReplyDelete
  10. erm....saya kalu ada saya elak..takut pon ada sebenarnye..hati manusia kite tak tahu...bukan kedekut atau ape..tapi keselamatan diri lagi penting...

    ReplyDelete
  11. KADANG² SERBA SALAH DIBUATNYA KAN.. NAK MENGHULUR... IYERLAH KT NAK BERSEDEKAH.. TP TGK DIA SIHAT JER.. ERMMM.. BANYAK KALI JUGAK TERJUMPE...

    ReplyDelete
  12. kdg2 risau sb bil kita keluarkan duit bg dia duit takut nnt lain plak jdnyakan.. manalah tau nk menyamun ker.. selalunya kalau Queen berseorgan jrg sekali Queen keluarkan jika ada org meminta sedekah mcm ni.. tp kalau ada berteman insyaAllah mungkin akan menghulur juga.

    ReplyDelete
  13. mmg ada perasaan serba salah tu..tapi itu bisikan iblis nak memperdaya kita,kita serah aje pd Allah sama ada dia benar atau tak..yg penting kita ikhlas utk menderma..pahalanya tetap kita dpt insyaAllah..DAN SEBALIKNYA KALAU DIA PENIPU..KITA DOAKAN ORG TU SEMOGA DI BERI HIDAYAH..NIAT KITA MENDERMA ADALAH BAIK,DAN DOAKAN ORG ITU JUGA DGN BAIK..Kalau kita terjumpa org sebegini,sebenarnya itulah ujian Allah utk kita..siapa yg mengerakan org itu utk dtg kpd kita,tentulah Allah.namun kita nak mencari diorg mungkin tak kut..

    kita berlapang dadalah.

    Apa2 pun Allah jua yg mengetahuinya.

    ReplyDelete
  14. kalau mcm tu jgn beri..laporkan kat JKM biar mereka buat siasatan& tindakan..

    ReplyDelete
  15. dengan selamba nye mintk rm5 ehhh. kat bandar sini pun ade jugak. selalu lepak dpn bank cimb.

    ReplyDelete