24 Jul 2012

Anjing Hitam

Assalamualaikum..

Hari ke-empat berpuasa..Alhamdulillah..Syukur yang teramat sangat sebab Zahin dapat berpuasa dengan baik dan sempurna Insyaallah.. Semalam saya agak risau sebab Zahin bersekolah Kafa di waktu pagi dan Sekolah Kebangsaan di waktu petang. Takut jugak kalau-kalau dia melepek keletihan. Tapi balik dari sekolah tengok dia okay je walaupun muka tak yah cerita la..memang masam dan penat..

Nampak je dia terus sua tangan dan salam..cium pipi sambil puji..

"Wah..baguslah anak ummi nie..puasa sampai petang..terrorlah abg nie.."

Tetiba dia bersuara.."Ummi..kenapa ummi letak air masak dalam beg abg..kan abg puasa..pastu dalam poket pun ade duit..semua orang ejek ebg cakap abg tak puasa.." Muka dah macam nak nanges...huhuhu..

Aisehmen..Camna saya leh lupa..boleh pulak isikan air masak dalam botol dan terus masukkan dalam beg..Agaknya kat sekolah baru dia perasan la tu..


Okay hari nie saya nak ceritakan tentang satu kisah yang saya baca dari Majalah Al-Islam tadi..Wah..dah macam cikgu pulak ye..

Ini kisah yang berlaku pada zaman Nabi Musa. Ada seorang suami isteri yang dah lama kahwin tetapi belum dikurniakan anak..

Suati hari si siami bernazar..."Jika Tuhan kurniakan aku cahayamata..akan kuminum air kencing anjing hitam."

Tanpa diduga..suatu hari Allah telah mengabulkan permintaan suami untuk. Sehinggalah anak tersebut dilahirkan , si suami berada dalam keadaan yang sangat runsing. Mana tidaknya, pada zaman Nabi Musa, sesiapa yang bernazar sekalipun pada perkara yang buruk maka wajiblah dilaksanakan.

Dengan susah hati si suami pergi berjumpa dengan Nabi Musa..dan mengadulah dia tentang nazar yang diniatkannya..Terdiam seketika Nabi Musa..Dengan penuh debaran si suami menunggu jawapan dari Nabi Musa.

Berkata Nabi Musa.."Pergilah kamu menadah air yang turun dari bumbung rumah orang yang tidak solat. Lalu minumlah.."

Moral of the story..

Renung-renungkan..

2 comments:

  1. nazar yg pelik2...sanggup ke tu..moral nazarlah yg baik2,yg mampu kita laksanakan.

    tahniah pd anak lynn..selamat berpuasa utk lynn n anak2

    ReplyDelete
  2. bagusnya zahin dapat puasa ngan sempurna ye...

    ReplyDelete