18 Dec 2012

Sekenit


Ehsan Google (Sekenit)

Assalamualaikum.
 
Hah..besarnya gambar kat atas tu. Biar gempak sikit sebab dia kami sekeluarga kacau bilau kelmarin.Alkisahnya begini...

Pagi semalam saya terasa sakit kat belakang betis. Pegi check kat surau nampak darah sikit..pas tu nampak hitam..sebesar tahi lalat. Saya ingatkan kuping luka terkena apa-apa. Bila sentuh sakit terus saya tak berani sentuh. Bila petang rasa lagi sakit. Badan dah mula rasa nak demam tapi saya gagahkan lagi drive balik ke rumah.
 
Sampai rumah tengok mak saya demam. Berselimut. Lepas bagi mak makan ubat saya terus duduk depan TV. Tapi dah mula rasa badan saya makin panas dan belakang betis makin terasa sakit. Saya terus bagitau abah yang kaki saya sakit sehingga ke tulang.
 
Abah datang tengok betis saya, terus dia cakap " la...ni sekenit nie.."
Terkejut saya..First time kena gigit sekenit dah tu sakit gila..Abah terus ambil penyepit kuku dan buang sekenit tu..Sakitnya genggaman sekenit tu kat betis saya sampai saya terjerit kuat. Terkejut bila abah letak atas kertas putih sekenit tu terus berjalan.
 
Habis semua orang gelakkan saya. Dalam sibuk-sibuk adik lelaki nak bawa mak ke klinik, mak mengeluh belakang badan dia rasa sakit sangat. Kakak terus check tengok-tengok ada dua ekor sekenit kat belakang badan mak. Lagilah gemuk gedempol sekenit tu berbanding kat belakang betis saya. Lepas buang dua-dua ekor tu abah kata mak demam sebab gigitan sekenit tu.
 
Ish sungguh saya tak sangka entah dari mana datangnya binatang tu sampai kami berdua kena gigit. Nak kata saya masuk hutan tak ada pulak. Cuma belakang rumah mak memang ada banyak jenis tumbuh-tumbuhan. Agaknya kat situ dia duduk. Seriknya sampaikan ke hari ni saya terus demam tau penangan sekenit tu. Tapi bila cerita kat hubby dia kata dia tak pernah dengar nama "SEKENIT"..aik..ops..mungkin orang Negeri Sembilan panggil dengan nama lain agaknya..hehe..memang dasyat sungguh..rupanya sekenit ni kecil je tapi lepas dia makan darah orang terus dia jadi obessiti..

19 comments:

  1. lynn,

    oowh dini pon baru tau psl sekenit ni....ish kuat ter cengkaman dia, kiranya mcm klu abah lynn tak cabut, mmg syok lh dia kat situ menghisap darah ya....

    ReplyDelete
  2. saya dl kena ggt kat cuping telinga..bengkak mak ai..sakit sungguh..makan masa nak baik

    ReplyDelete
  3. sekenit tu apa? ada gambar > google?

    ReplyDelete
  4. baru tau si kenit nie,mcm kumbang pun ada.

    ReplyDelete
  5. tau binatang kecik yg memang sakit giler kalo kena gigit..tp kat teganu mak sy panggil pirah..ingtkan zaman la ni takde dah binatang ni..

    ReplyDelete
  6. hehe lucu pulak baca kisah lynn..
    kat tempat saya panggil cekenit..
    nak sama jer
    kutu babi pun yer..
    yg besar tu org panggil piras..
    mak akak yg bgtau :)

    ReplyDelete
  7. As salam Lynn,

    Meremang bulu roma baca! First time dgr ni! Binatang apa tu? Sejenis serangga ke? alahai kena google ni ilmu baru! Org nogori kek sini pun tak tahu gak ni hehehe ;)):P

    ReplyDelete
  8. Akak pernah kena ....memang menyakitkan...seminggu lepas kena masih lagi terasa sakit tmpt kena gigit tu...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum lynn.

    ada iras kutu..apa nama si kenit tu..

    ReplyDelete
  10. salam..yg blog jamal tu adalah blog suami kakak..sorry..dia tak logout pulak..ni bru kak nor sebenar..

    ReplyDelete
  11. kecil bukan sebarangan..kami panggil 'pirah'

    ReplyDelete
  12. oh name nye sekenit ea...saya panggil die kutu..heheh

    ReplyDelete
  13. musim2 hujan berangin ni..mmg byk la mde ni bterbangan..n kalo kena..mmg sakit..kesannya tu, smpai bila2 leh rasa...

    ReplyDelete
  14. pernah gak kena gigit binatang ni.. sebab kak rumah ni banyak sgt kucing .... sama ngan kutu babi kan binatang ni

    ReplyDelete
  15. Baru kena tadi.. Kat leher pulak tu.. Dh gemuk sgt2 pas2 dia jatuh sendiri.. Tros cari kat google nama menatang ni selain piras..

    ReplyDelete
  16. sekenit memang bahaya. mak aku dulu kena bawah matanlagilah sakit...... memang tak perasan sekenit, kalau tak betul2 perati... bahaya tuk kanak2 sebb dia masuk dalam telinga... dina dulu sekenit tu masuk telinga... pagi tu aku perasan ada cecair keluaq.. ingatkan apa... bawak pi klinik dr kata ada benda... dia matikan guna ubat titik.... meraung jugak dia bila nak masukkan ubat....

    ReplyDelete
  17. Baru lepas buang dua ekor piras ni..sekor pada anak sulung, sekor pada si bongsu. Sakitnya sampai menjerit2 si abg. Tp, mak pesan sblm buang sapu minyak msak dulu supaya gigitan dia x kuat sgt..tp..si adik x sedar mama buang masa dia tgh tido. Payah jugakla sbb duduk kt mata..rasanya serangga ni dtg dr kucing kot. Sbb, kt kg mmg mak bela kucing.

    ReplyDelete