11 Jan 2013

Lagi Kanak-kanak didera

Foto

Assalamualaikum.

Berita yang dilihat di Buletin Utama malam tadi amat menyakitkan hati saya.

Lagi kanak-kanak didera oleh teman lelaki si ibu.Dicucuh rokok, diikat kaki


Foto

Kuala Lumpur: Tiga kes penderaan membabitkan seorang bayi dan tiga kanak-kanak berusia enam bulan hingga dua tahun dilaporkan berlaku di tiga lokasi berasingan, kelmarin.
Dua kes dilaporkan berlaku di Selangor iaitu Puchong dan Gombak manakala satu lagi kes di Kepong, di sini.
Bagi kes pertama, seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun didera teman lelaki ibunya di Desa Jaya, Gombak, jam 10 malam kelmarin.

Teman lelaki ibunya yang berusia lewat 20-an dikatakan mencucuh puntung rokok di kedua-dua tangan mangsa manakala kakinya diikat sejak seminggu lalu.


Ibu mangsa berusia 27 tahun yang tidak tahan melihat anaknya diperlakukan seperti haiwan menghubungi rakannya yang juga ibu angkat kepada anaknya bagi mendapatkan pertolongan sebelum mendapat rawatan di Hospital Selayang.

Petikan My Metro

Sepatutnya kes-kes sebelum ini dijadikan ikhtibar semua pihak. Bukan sekali dua kes kanak-kanak didera teman lelaki si ibu.

Masyarakat sepatutnya lebih peka dengan situasi ibu muda yang bersekedudukan dengan lelaki bukan mahram. Sebelum melihat kes-kes sebegini berleluasa. Bukannya melihat tanpa mengambil apa-apa tindakan.

Dalam kes ini si ibu juga patut diambil tindakan sekiranya dia 'rela paksa' membenarkan penganiayaan terhadap anaknya oleh teman lelaki tersebut. Dia sepatutnya bertanggungjawab kerana membenarkan teman lelakinya melakukan perbuatan yang saya rasa bukan kali pertama.

Yang paling saya geram masyarakat Melayu yang banyak terlibat dalam kes-kes sebegini. Sedangkan masyarakat lain jarang sangat berlaku kes sebeegini.

Cetek sungguh pengetahuan agama orang Melayu. Jika dia seorang yang Islam...Dia takkan melakukan perkara sedemikian. Semoga Allah membalas jasa "buruk" dia..Insyaallah..




1 comment: