29 Jul 2011

Kenapa saya memilih jalan ini?

Saya sengaja memilih tajuk nie sebab tadi seorang staf jabatan yang baru saya kenal menyoal saya tentang PJJ(Perkahwinan Jarak Jauh) yang saya alami pagi tadi..Tersentak dengan persoalan yang ditujukan khas buat saya tetapi saya masih menjawab secara rasional sebab dia mungkin masih mentah untuk menilai setiap kehidupan di dunia nie..cewah..ayat tak tahan tuh..


Hmm..kenapa saya memilih jalan ini?Macammana ye nak memulakan ayatnye.. Saya berkahwin dalam usia yang agak muda..belum pun puas memegang duit sendiri..saya dan hubby berkahwin..baru je berkahwin..saya pun disahkan mengandung..ketikan kandungan berusia kira-kira 2 bulan.saya terpaksa berhenti keje kerana alahan yang terlalu teruk..tak reti nak cerita teruk macammana..yang pasti kalau asyik terbaring nak bangun cari air nak minum pun kena merangkak..bagi saya memanglah sangat teruk..hubby tak cakap apa-apa masa benti keje tu..so semuanya terpaksa ditanggung oleh hubby..sehinggalah saya melahirkan Zahin barulah saya berkhidmat sebagai guru ganti serta GSTT..


Bila bekerja sebagai seorang pekerja kontrak..(betul ke?da macam PATI pulak)da tentu perbelanjaan biasa-biasa je..tak bolehla nak berbelanja macam dulu lagi..sebab keje tu bukannya tetap..bila-bila je kontrak boleh ditamatkan.saya cuba apply macam-macam jawatan tapi tak dapat..saya dah melalui macam-macam jenis temuduga..kadang-kadang keje tu tak sesuai..kadang-kadang saya yang tak sesuai dengan keje tu..Sehinggalah satu hari saya dipanggil interview oleh SPA..dan saya berkata pada hubby tak kira kat mana pun saya ditugaskan sekiranya saya berjaya dalam temuduga itu..saya akan pergi..dan itu adalah permohonan yang terakhir saya hantar ke SPA kerana pada masa itu saya sedang melanjutkan lagi pelajaran saya secara PJJ(Pengajian Jarak Jauh)di Fakulti Pendidikan...Jadi saya tak nak memeningkan kepala dengan mana-mana temuduga lain lagi.Sebab tak mau kecewa lah katakan..


Dan suatu hari abah menelefon saya memberitahu tentang tawaran keje dari Jabatan Kehakiman tapi saya ditugaskan ke Pulau Pinang iaitu kampung asal saya..Saya rasa amat gembira dan dalam masa yang sama saya serba salah untuk menerimanya..Hubby mengingatkan saya tentang betapa jerihnya saya yang bekerja sebagai Guru tak terlatih dan dia amat mengharapkan saya mempunyai karier yang tetap setimpal dengan kelulusan yang saya ada..Atas niat itu dan tekad saya yang ingin mengubah hidup saya..maka saya menerima tawaran tersebut dengan berat hati..
Saya faham sekiranya ia adalah amat tidak berbaloi bagi korang..Tapi saya bangga kerana saya menerima tawaran pekerjaan ini..sekurangnya saya mampu berbelanja dengan duit sendiri..mampu mempunyai kereta sendiri walaupun cuma kereta biasa-biasa jer..mampu memberi mak abah duit..Mampu mengikut kehendak anak-anak..kerana saya sebelum ini adalah seorang yang sangat bersederhana..yelah..kerja kontrak..takut jugak kalau tetiba kontrak tak disambung..nak kena apply keje lain lagi..fulus pun biasa-biasa je..

Dan saya percaya..Insyaallah suatu hari nanti saya akan dapat tukar balik dekat dengan hubby..masa tu saya balik dengan keje yang tetap..bukan lagi keje kontrak(hehe)..Orang tak boleh nak pandang rendah kat saya..yelah..biasala mulut orang..akan tanya..keje ape?keje guru kontrak je..semua tu da biasa saya dengar..Aik..apasal cam sedih lak nih..hehe..Tapi saya bersyukur sesangat..sebab disebabkan saya memilih jalan ini(berjauhan dengan suami) sekurangnya saya dekat dengan mak abah..saya boleh tengok-tengok dorang kalau sakit pening..saya boleh tinggalkan anak-anak ngan mak abah dan kakak saya tanpa kerisauan..Bukan macam dulu sayalah seorang yang amat kelam kabut..Tak campur dengan risaukan bb sitter lagi..hmm macam-macam(ayat nak sedapkan hati)..


So atas sebab itu dan beberapa sebab lain lagi lah..yang menyebabkan saya memilih jalan ini..Bagi saya setiap orang ada sebab tertentu kan kenapa kita memilih jalan hidup masing-masing..betul tak?







No comments:

Post a Comment