9 Oct 2011

Dah sedia tuk new born?

Malam tadi termimpi pulak..mimpi tentang saya hamil dan perut dah besar tau..Dalam mimpi tu nampak kebahagiaan..Hubby asyik senyum pandang saya...Owh..patutla termimpi..2 minggu lepas saya de bincang ngan hubby tentang kehamilan..

Sebenarnya hubby risau sebab saya makal pil dah lama sangat..Dia kata stop lah dulu sebab rasanya tak bagus sangat tuk jangka masa yang lama..So saya dengan rasa takut,called sorang doktor nih..Doktor tu suggest supaya saya buat pap smear dulu..Kalau tak de ape2..baru boleh sambung makan pil.Tapi doktor tu kata dia tak suggest tuk seseorang individu tu makan pil lebih dari 3 tahun.

Takut jugakkan bila dengar cam tu.So saya tengah tunggu masa yang sesuai tuk g buat pap smear.Pap smear ni bagus kita buat selepas 10 hari kita period tau.Lagi satu kita tak boleh buat pap smear jika telah bersama suami dalam tempoh kurang 48 jam.Sebab nanti benda lain yang dapat detect..(faham-faham lah ye)

So bila da bincang pasal pap smear ni ngan hubby..saya terperasan macam dia nak sorang lagi baby..Dia kata Najah dah besar dah nak masuk 4 tahun.Tapi bila bincang-bincang..dia kata kesian jugak kat saya sebab saya nih kalau mabuk teruk gile...Saya memang tak boleh makan..tak boleh minum..minum je muntah..bau makanan je muntah lagi..tu belum bangun..berjalan..mulalah nak pitam.Saya ada masalah anemia..kurang darah..dah tu sel platlet dalam darah jugak kurang..darah dalam badan saya nih cair sangat kata doktor..

Saya takut sangat nak mengandung sebab saya tau saya tak kan kuat.So saya plan kalau nak mengandung..saya kena bersedia fizikal dan mental.Saya kena makan obimin atau asid folix sebelum saya ngandung supaya badab saya betul2 bersedia nak menghadapi saat mengandung.

Tapi..kadang2 saya teringin jugak nak mengandung..Sebab saya tau hubby akan betul-betul jaga saya.saya sukakan baby..saya tau Najah ngan Zahin pon mesti akan suka baby.Cuma saya rasa tak bersedia lagi..Biarlah saya dah kembali ngan hubby...supaya bila saya sakit..pening..dia ada di sisi saya.Saya tak nak susahkan hati mak abah..sebab dorang tau saya memang mabuk teruk masa mengandung kat Zahin dan Najah dulu..

Korang tau...sebelum ni saya penah gugur..Tak taulah istilah gugur tu boleh guna ke tak.Saya tengah study lagi masa tu..Tahun lepas..Saya lambat datang period.Masa tu memang tertinggal makan ubat.Then bila gi kelas..saya turun darah..banyak sangat..saya ingat saya period.Rasa tak sihat..nak demam..Terus gi klinik.Bila doktor check up..terparanjat sangat..doktor tanya saya tau tak saya mengandung beberapa minggu..tapi kandungan tu gugur...sungguh saya tak tahu pun..hubby pon terkejut..tapi mungkin sebab kami tak perasan dengan kehadirannya hubby mintak saya lebih alert lepas nie dari segi disiplin makan ubat dan check kalau period tak teratur.


Mungkin sebab saya sibuk dan hubby juga sibuk..Atau mungkin kami sama-sama sedih..kami tak bincangkan pun tentang tu.Mungkin bukan rezeki kami..Tapi saya harap bila saya dah bersedia nanti..new baby yang kami tunggu dan nantikan akan memberikan sejuta kegembiraan tuk keluarga ni.Buat masa nie..biarlah saya fokus dengan keje..hubby pon sibuk kat sana..Zahin dah naik darjah satu tahun depan.Biarlah perhatian lebih kat dorang.

Apapun..congrat tuk abang ipar saya dan isteri...dengan kelahiran baby yang pertama tuk perkahwinan mereka...baby boy..tahniah ok...

Kat bawah nie saya nak share ngan korang Persediaan tu hamil bagi Ibu-ibu yang ada masalah macam saya..

PERSEDIAAN UNTUK HAMIL
1.Persediaan Fizikal
Pastikan ibu sihat dan berat badan ideal.Dalam masa 3bulan atau 6bulan pastikan ibu mendapat pemeriksaan di klinik supaya bebas dari Kencing manis,darah tinggi dan penyakit2penyakit lain.Boleh juga buat pemeriksaan darah supaya bebas penyakit berkaitan.

2. Umur sesuai
Umur yang sesuai ialah umur 20 - 35 tahun.
Jika umur lebih dari 35 tahun bimbang risiko anak cacat.Ibu juga boleh terkena darah tinggi,kencing manis atau kesukaran melahirkan anak.

3.Ibu mendapat makanan yang berkhasiat.
Mengambil asid folik dapat mengrangkan risiko kecacatan pada otak dan saraf tunjang sebanyak 80%.

4.Persediaan Kewangan
Yang ni memang penting lah kan..kalau tak cukup duit macammana nak menampung kos ahli baru dari segi pampers..susu..Kos baby sitter..

No comments:

Post a Comment