24 Apr 2012

Imbas Kenangan

Assalamualaikum..


Teringat saya kenangan lalu..Hehe..Sebenarnya entry ni dah lama sangat kat draf.
Kan saya pernah publish tentang ucapan Hari Guru kan..Dulu saya pun pernah bergelar GURU selama lebih 6 tahun. Masa saya mengajar dulu..saya bukanlah seorang guru yang mempunyai sijil perguruan yang diikhtiraf oleh Jabatan Pendidikan.  Asalnya cuma Guru Ganti bagi Guru yang bersalin. Tak ada pengalaman yang cukup. Tambah-tambah pulak sekolah pertama yang saya lapor diri untuk bertugas sebagai Guru Ganti ialah Sekolah Menengah Dato; Hamzah, Pelabuhan Klang. Sekolah lelaki pulak tu...Terkejut beruk sangat-sangat..Mau tak terkejut..Dah la Sekolah Menengah..Sekolah Lelaki pulak tu..huhu..Seram...

Hari pertama lapor diri dengan keadaan diri yang tak berapa sihat (saya mengandung anak sulung 3 bulan)..Saya buat muka selamba..buat muka pandai la konon..Tengok-tengok saya kena jadi guru kelas tingkatan 2 apa ntah..Yang saya ingat kelas tu kelas kedua dari belakang..Perempuan tak sampai 5 orang..Ada budak Melayu, India dan selebihnya budak cina 5 orang..Huh..memang azabla jugak bila dapat tahu.Tapi dah tak ada pilihan..redah sahaja la..

Bukan apa..rupanya kelas tu paling ramai budak bermasalah..budak nakal..dan sebagainya..Saya pulak dikenali sebagai seorang yang lemah lembut..hahahaha..ayat masuk bakul angkat sendiri..

Tapi walaupun tiada ilmu yang cukup di dada...Cuma berbekal darah guru yang mengalir..cewah..hehe (Darah mak abah,abang-abang saya bertugas sebagai guru..) Kuteruskan juga usaha untuk menjadi Guru..hehe

Masa mula-mula saya memang agak gementar.Takut..risau..Tapi saya mengajarlah jugak sedaya upaya saya. Memang buat research habis la untuk menjadi seorang Guru yang berdedikasi nie. Lama-kelamaan saya terus minat.. Saya suka membaca buku-buku mengenai cara mengajar yang berkesan. Cara handle budak-budak nakal. RPH yang saya buat pun mendapat pujian dari Guru Besar..Nak kata saya kreatif..tak lah jugak..Tapi mungkin sebab rasa minat..rasa bertanggungjawab..Tu yang buat saya bertahan kat sekolah lelaki tu..

Paling saya tak lupa masa sekolah tu buat program apa ntah.. Saya hilang ingatan la program apa..sory lah ye..Tapi memang terasa best sebab guru-guru kat sana tak anggap saya nie macam Guru Ganti.Diorang layan saya macam biasa je. Takde pulak eksen pelbagai..

Dugaan kat sana pun ada jugak. Kan tadi saya bagitau dalam kelas saya ada 5 orang budak cina tu kan.. Diorang tu memangla tak kacau saya.Tapi bila saya dah nak keluar dari sekolah tu baru saya tau..Salah seorang student dalam kelas tu adalah anak kepada SAMSENG kat area Pandamaran..Hah..Biar betul..

Tapi alhamdulillah.. Dia tak pernah kacau saya langsung..Cuit pun tidak..Cuma bila pandang ke papan hitam walaupun sekejap.. Bila toleh ke belakang (ke arah anak murid)..Tengok-tengok budak 5 ekor tu dah tak ada..Hilang terus dari kelas.

Lagi la lega..tak payah menghadap pelajar yang nakal..biarlah tak nampak terus kan..

Tapi selepas satu demi satu sekolah kat Selangor tu saya masuk.. Saya terus jatuh hati dengan bidang Perguruan.. Itulah yang menguatkan saya menyambung pengajian ke bidang tersebut.Walaupun belum posting kemana-mana.. Tapi saya rasa ilmu ni sangat bermanfaat untuk saya aplikasikan kepada anak-anak. Saya tak menyesal dengan ilmu ini..Mungkin juga belum sampai waktu saya berkongsi ilmu perguruan yang saya ada tapi saya masih boleh memanfaatkan Ilmu Perundangan Syariah yang saya ada sekarang nie.





20 comments:

  1. :) kenangan yang terindah....hehehe

    salam kenalan

    ReplyDelete
  2. Lama juga Lynn jadi guru sandaran yea....
    Salam kenal dr kak Nurul dan follow sini.

    ReplyDelete
  3. As salam dear Lynn,

    Selalunya pandangan sy betul! Lynn seorg yg lemah lembut..tgk air muka pun tau! hahaha...kembang lah tuuuhh...gurau tau*

    Marya pun ade pengalaman gak mengajar tp budak darjah dua... dpt lak sekolah yg multi racial aduh mmg pening! Mmg seronok mengajar sb kita juga belajar mcm2... Tp xberjaya nak sambung dlm bidang perguruan, bukan rezeki sy... Maybe Allah tak izinkan sy jd guru, sb guru biasanya org yg baik budi pekerti, penyabar & mcm Lynn lemah lembut, saya xde ciri tu...hehehe :)))

    ReplyDelete
  4. Satu pengalaman yang menarik untuk dikenang. :)

    ReplyDelete
  5. Kakak pun pernah jadi guru Lynn... tapi sekolah swasta - anak org kaya-kaya dan org besar-besar. Kakak pergi sekolah naik bas masa tu (belum ada kereta) mereka drive kereta mewah....

    Kenangan mengajar sebenarnya boleh membantu kita mengajar anak kita sendiri kan Lynn... cuma skill dah tak samalah..

    ReplyDelete
  6. ahaha lawak pulak terus hilang dari kelas eyh?memang budak2 macam ni panas punggong dok dlam kelas..dah dia tak minat pun kan..hurm..k.lin lawyer ke?:)

    ReplyDelete
  7. Pengalaman menjadikan kita dewasakan.

    ReplyDelete
  8. pengalamn jd guru ni pasni akn dikenangkn..

    ReplyDelete
  9. Kenangan terindah tu....kenangan yg mungkin tak kan dilupakan....

    ReplyDelete
  10. lama nye jd cikgu sandaran....byk pengalaman mengajar :D

    sy tak pernah lg merasa wpon cite mmg nk jd cikgu dulu

    follow n singgah sini
    dr,
    http://afasz.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. wah ramai cikgu2 yg saya kenal dalam alam maya ni.

    hari tu pelangan saya dr p.pinang,juga seorang guru.nak menjadi dealer kepada produk kesihatan..tak ada kena mengena dgn n3..kena2 dgn cikgu juga kan...

    ramainya cikgu2 yg mencari duit lebih.Rajin semua guru2 ni.

    semoga cikgu sukses.

    ReplyDelete
  12. salam


    sy kagum dgn mereka y bergelar guru, krn saya tahu sy tidak sekuat itu untuk bergelar seorang guru ')

    ReplyDelete
  13. kenangan tu... apapun ada pengalaman mengajar...

    ReplyDelete
  14. wahhh..lama tu..6 thn gak mgutip pgalaman sbg tnaga pngajar.. apa2 pon itu smua kngan indah kan

    ReplyDelete
  15. wahhhhhh...xpandai2 pun dapat bertahan lame...ok la 2...
    tepuk tangan untuk diri sendiri...
    kalau bg Masha memg menangis je la...huu
    ( new fren ) salam perkenalan ^_^

    ReplyDelete
  16. akak pun ada pengalaman mengajar budak sekolah rendah..kelas pandai sekali..tapi nakalnya mengalah budak kelas last sekali..

    ReplyDelete
  17. wahhhhhhh. lame tu pengalaman jadi cekgu ganti. terbaiklah. tabik spring. ;)

    ReplyDelete
  18. SATU ENTRI YANG MENARIK..... SATU KELUARGA JADI GURU....ANAK MURID MMG BERBAGAI RAGAM....NAK DIDIK SORANG SORANG,,,, MENYAYANGI...MENGENALI...MENGAMBIL BERAT...TUHAN BERI KEKUATAN PADA KITA SEBAB KITA IHKLAS....KEMUDIAN DIZAHIR DAN DITERBITKAN RASA CINTA MEREKA KPD KITA,,,, BILA TIDUR... KITA INGAT ANK MURID YG TAK DPT FAHAM SUBJEK KT KELAS.....LPS TU TERTIDUR SUSAH HATI,, LALU SI GURU PUN BERDOA MITA ALLAH TUNJUK JALAN....TUGAS GURU ADALAH PEWARIS ULAMA,, ULAMA PULAK PEWARIS NABI... ALLAHHHH MULIANYA...

    ReplyDelete
  19. JEMPUTLAH ZIARAH BLOG SAYA http://badrulasiyahabukassim.blogspot.com/

    ReplyDelete
  20. CANTIK DAN MENARIK PENGALAMAN INI...TERSENYUM SAYA MEMBACANYA

    ReplyDelete