5 Sept 2012

Kurus

Assalamualaikum.

Teringat pagi tadi Ayu (my friend) tanya, saya memang kurus dari dulu lagi ke? Makan apa untuk kurus? (Ayu pun kurus jugak, tapi dia kata dia berisi..)

Oh..Entahlah macammana nak jawab soalan tu.  Tapi saya jawab jugaklah.

Yang saya perasan ketinggian saya 163cm nie memang terbantut sejak dari form 3. Masa tu saya tak perasan berat saya berapa, tapi yang paling ketara ramai sangat suka menegur pipi saya tembam macam donut. Muka saya pulak bulat, lagilah nampak macam bola je. Mungkin jugak berat 60kg kot. Entah-entah 70 kg. Tak pasti. Tapi saya nampak berisi berbanding sekarang, berbanding juga dengan ahli keluarga saya yang lain. Masa tu semua orang dalam family, kurus kering jer. Tapi saya seorang je yang berisi.

Bila dapat kakak ipar..pun kurus jugak. Lagilah saya tension. Abang-abang saya selalu menyakat tayar kereta kempis sebab saya yang naik kereta tu. Kalau kakak saya naik, tak pulak dorang cakap apa-apa. So saya pegang cakap dorang yang saya nie memang berat dan tembam. Padahal saya rasa tak lah berisi mana sangat pun. Tapi dah ramai yang sakat cam tu..saya jadi takut la..

Gambar hiasan semata-mata..

Saya ingat lagi masa form 4 saya try sliming tea.
 Tapi memang kerap ke toilet sampai badan pun lembik. Mak saya marah giler so saya tukar plan..malam2 tak yah makan..makan setakat jam 7 malam sahaja. Pun berat badan tak turun jugak..Haish..pelik sungguh..

Akhirnya berat badan sebegitu kekal sehinggalah saya hadir ke hari konvokesyen.
Kawan-kawan menegur tentang saya yang kurus sangat berbanding dulu.
Pelik sangat. Time beriya-iya turunkan berat badan..dia tak nak turun. Tapi bila buat tak tahu..dia turun pulak.

Saya rasa mungkin sepanjang bercuti sebelum hari konvo tu  saya bekerja di KL. Tinggal lak kat rumah flat tingkat 4. Takde lif. Jadi turun naik melalui tangga. Kat ofis tu pulak takde kawan nak diajak makan. Housemate pulak dah bertunang, jadi dia selalu keluar makan dengan tunang dia. Tinggallah saya seorang diri. Bila dah seorang, jauh lak dari family..memang makan minum terabai. Tu yang jadi kurus.
Sehinggalah sekarang.

Sebenarnya..secara peribadi..saya pun runsing bila kurus macam nie. Bukan takde yang bising sebab saya kurus nie. Ramai sangat yang bising. mak, abah..hubby..sedara mara..
Semua orang suruh saya makan lebih sikit. Runsing sebab diorang bising tu la..
Saya yang tak risau jadi risau. Kat ofis nie pun ada jugak yang simpati kat saya sebab diorang kata saya kurus sangat. Tapi..saya rasa..Takpe lah..saya dah pernah lalui zaman berisi dan tembam dulu.
Tak nak dah fikir-fikir nak bagi badan berisi balik. Tak yahla simpati-simpati kay..

Yang penting kita sihat..Bahagia..Tak kisahla badan kita berisi ke kurus ke.
.

P/S: Sory..ent3 nie bukan untuk menyakitkan hati sesiapa. Tapi lebih kepada nak ubati hati saya. Harap maaf jika ada yang terasa. Sebab saya pun terasa bila orang kata saya terlebih kurus..Huwa.........




15 comments:

  1. Manusia....memang gitu...bila gemuk dorang perli..bila kurus suruh makan pulak hihihi...tapi bagi CR..elok kurus...janji sihat ye dok..

    ReplyDelete
  2. betul tu. yg penting kita sehat.

    ReplyDelete
  3. akak, tinggi sama la kita. tapi saya dah nak cecah 70kg dah lepas raya. uwaaaaaaa.

    ReplyDelete
  4. Ala.. kurus ke berisi ke yg asalkan sihat sudah..

    ReplyDelete
  5. info menarik leh wat panduan nih.... :-)

    ReplyDelete
  6. janji sihat tubuh badan kita..

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Lynn,

    Ilokiee... Kurus sihat. Alhamdulillah. Samalah kalau gemuk sihat juga^^

    So long tak memudaratkan kesihatan tak apa.

    ReplyDelete
  8. sy dari dulu smpai dh kawen duk kurus kering gak.. mkn bkn main byk tp xnaik2.. harap prgnant je naik.. org duk ckp yg sy ni kurus sgt je... jenuh nk naikkan berat...

    ReplyDelete
  9. salam lynn,
    wahhh klu lynn tinggi 163cm, mak encik kena dongak la ni ...almaklum saya kategori rendang berbuah ... hihihihi ...

    ReplyDelete
  10. As salam Lynn,

    Marya tgh nak kuruskan badan...rasa mcm dah muncit...cit..cittt...hehehee...eh, tinggi kita lebih kuranglah.. Mesti Lynn mcm modelkan kurus langsing gitu...janji sihat...org jeles kot...errrkk ;))

    ReplyDelete
  11. Erk..
    Nama kawan u sama macam nama i, hehe..
    tak kisah macam mana pu asalkan sihat ea (:

    Kesudahan Blog Ceyana Hina Profesion Keguruan - ahsfantasy24.com

    ReplyDelete
  12. mmg betui kalo duk tgkt 4 mmg leh kurus sbb masa keje kat serdang dlu saya duk tkt 4..mmg makan byk pn tk naik..petua yg bagus tu :)

    ReplyDelete
  13. k.lyn kurus n panjang haha....tp cun n sehat kannnnnnnnnn

    ReplyDelete
  14. Baguslah kurus tak yah susah2 diet... aku ni tak terdaya nk kurus.. huhu... hg bukab kurus melampau.. tapi sesuai dgn ketinggian slim molim sesuai gitu...

    ReplyDelete