1 Nov 2012

Ic Baru

Assalamualaikum.
 
 
Tadi saya sempat lari sekejap ke Jabatan Pendaftaran Negara. Buat ic baru. Kawan-kawan dah buat ke belum? Kena bayar RM 10.00. Saya pun kalau tak sebab nak minta pertukaran, dah tentu saya lengah-lengahkan buat ic baru ni. Tapi sebab nak letak alamat Shah Alam, terpaksa la pegi buat ic baru jugak sebab alamat kat ic lama tu gune alamat rumah sewa kat Pelabuhan Klang nu..
 
 
Dulu-dulu kalau nak buat ic baru memang makan masa yang lama. Tapi tadi saya pergi tak sampai sejam je dah siap. Kakitangan JPN pun mesra sangat. Tak macam dulu-dulu nak buat ic ataupun berurusan dengan kakitangan kerajaan pun takut.(Eh saya pun kakitangan kerajaan)..Kreditla untuk diorang kan sebab memang mesra dan manis je senyuman tu.
 
 
Sebenarnya, kita kalau keja kat mana-mana pun...ikut suka kita kalau kita nak senyum atau pun tak. Tapi kalau kita senyum, kan manis...boleh tambah pahala..kira kita bersedeqah jugaklah kan. Eh dah masuk topik sedeqah pulak. Tapi saya nak share lah juga saya terbaca dalam usahawan.com..Senyuman tu dikira sedeqah dan dengan senyuman sahaja kita mampu dapat pahala yang boleh memadamkan dosa sila kita yang lama..Hmm menarik kan..wallahua'lam..kena tanya pada yang lebih arif nie..
 
 
Macam tu jugak kalau kita angkat phone dan beri salam..beri salam..? hmm nak share jugak apa yang saya baca tentang memberi salam yang betul. Saya pun terlepas pandang. Rupanya kalau kita menggunakan "salam" dalam mesej tu tak elok sebab maksud salam tu selamat tinggal. Patutnya kita guna As salam..Allahuakbar..camna la saya boleh tak perasan.. Lagi satu tak elok guna akum ialah perkataan bermaksud binatang dalam bahasa Yahudi..Kalau nak tau lebih lanjut kawan-kawan try check cara betul memberi salam..
 
 
Jom sama-sama kita perbetulkan. Tapi berguru dengan guru yang berilmu lebih baik dari membaca tanpa guru kan..Kalau ada yang berilmu tu apa salahnya kita direct tanya terus.Wallahua'lam
 
Jom tengok gambar ic zaman dulu-dulu yang saya cari kat pak cik google..
 
Ic zaman mak abah saya dulu..
 
Ic zaman saya sekolah rendah macam ni la..
 
 
Eh Mr Bean la..Ha ni contoh ic sekarang la..
 
ha ni contoh ic yang terbaru....
 
 
Okay jom sama-sama tukar ic baru sebelum ramai orang menyerbu Jabtan Pendaftaran Negara..
 

9 comments:

  1. as salam

    alhamdulillah, akak pun tangah duk beringat guna as salam ni..ikut cth sorang bloger senior..antara nama asma ul husna..bagus..

    senyum jadi sedekah..betul tu..selawat pun sedekah juga kan..byk cara nak sedekah rupanya..akak pun phobia nk urusan dengan staff gomen ni..tp tulah kena faham manusia ni lemah..tu salah satu kelemahan :)

    ReplyDelete
  2. saya dari sehari ke sehari asyik bertangguh nak buat ic baru...ic saya dah terkopek kopek plastik nya..hihihi..

    betul tu, senyum la..bukan susah sangat senyum..dapat pahala lagi

    ReplyDelete
  3. As salam Lynn,

    Kena buat IC baru ek? macamna ni? hehehe... pelik pulak IC yg baru ni... macam buku kecil pulak ye...Next year kalau balik bolehlah kot rush pergi buat IC sat! Doa2 ye kami balik cuti2 next year :)

    ReplyDelete
  4. Wah pantasnya .. huhu belom buat lagi... emm bagus jugak buat awal2 kan tak berebut...

    ReplyDelete
  5. heheh tp kebanyakan org yg keje d kaunter pkhidmatan ni yang ade memg bise ayat die, tp xsemua lah,,boleh d kire yg senyum=)

    saye dah siap2 ngn ayat balasan bebise dr umah,hahaha

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum lynn..

    rindunya lama tak singgah sini..:)

    semua yg di atas kak setuju.
    baru2 ni ada kawan nak buat ic baru..lps tu dia kata kenapa tak buat tahun dpn aje marah2 lagi...kan senang.tak faham kak..ada yg kata tukar ada yg kata thn dpn..adik kak buat ok aje..fening di buatnya..

    ReplyDelete
  7. wah ic baru kita hehehe

    ReplyDelete
  8. a'aa betoi tu.. xelok guna salam je..

    ReplyDelete