22 Apr 2013

Cyst dalam Rahim

Assalamualaikum.

Alhamdulillah..Kandungan telah masuk usia 7 minggu. Sehari selepas hubby balik ( 13/04/2013) Saya telah admitted di Hospital Seberang Jaya, Pulau Pinang kerana bleeding yang berterusan.

Pada mulanya kami ke Klinik Bersatu Tasek Gelugor then doc yang bertugas telah scan dan memaklumkan tiada kesan kantung janin ditemui. Jujur akui saya hampa sekejap tapi bila hubby ada di sisi dan berikan kekuatan supaya berserah pada Allah, saya redha dengan ketentuan tu.

Doc menulis surat bagi tujuan rujukan di Bahagian Kecemasan Hospital Seberang Jaya (HSJ) dan keesokan harinya saya sempat hantar anak-anak ke sekolah dengan hubby. Dalam keadaan yang tak berapa nak kuat, tekanan darah rendah, lenguh kaki dan sakit di bahagian ari-ari saya dan hubby terus ke Bahagian Kecemasan.

Di sana saya dinasihatkan supaya ditahan di wad dengan alasan mereka perlu melakukan scan secara ultrasound (betul ke ni?). Dan ketika scan itulah seorang doktor perempuan terus rujuk saya ke pakar 1 di HSJ dengan memaklumkan bahawa dia tidak pasti dengan hasil scan yang telah dilakukan ke atas saya.

Selepas dirujuk ke pakar 1 barulah doc pakar tersebut menerangkan bahawa di dalam rahim saya memang terdapat kantung janin yang masih kecil dan disebelahnya terdapat cyst sebesar tapak tangan. Bayangkan perasaan saya...Dunia perubatan bukanlah satu dunia yang dekat dengan saya, tapi bila dia sebut cyst saya terus terfikir tentang kandungan yang masih kecil tu. Bohonglah jika airmata tak menitik. Terasa betapa daifnya sebab saya tak pernah membaca lanjut tentang cyst.

Doktor nasihatkan saya tidak banyak bergerak, tidak stress kerana ada dua kemungkinan yang akan berlaku kepada saya samaada saya gugur atau cyst tersebut mebesar bertukar menjadi kanser.

Dan hari ni...saya masih lagi bleeding walaupun berehat panjang selama seminggu di hospital dan di rumah.

Tapi bezanya, kekuatan yang saya ada lebih kuat berbanding minggu lepas. Jika Allah lebih menyayanginya..saya redha..Tapi jika takdirkan dia milik saya di dunia..Saya bersyukur dan berdoa semoga dia baik-baik..sempurna tubuh badan dan akal fikiran. Insyaallah.

Saya bersyukur walaupun hubby jauh dari saya sekurangnya saya ada ramai kawan-kawan yang mengambil berat tentang saya. Dan saya hargainya. Semoga kawan-kawan semua berada dalam lindungan Allah. Tak kira di mana sahaja berada.

Paling saya syukuri..alah dan mabuk tak lah seteruk ketika mengandungkan Zahin dan Najah. Tapi ada la muntah-muntah dan pening. Bezanya saya lebih kuat berbanding dulu. Mungkin Allah kasihankan saya yang jauh dari hubby dan perlu drive sejam untuk ke tempat kerja.

Keputusan tentang cyst dan scan untuk tentukan samaada kandungan masih ada atau tak pada hujung bulan ni. Setakat ni saya selalu amalkan surah Al-Fatihah, Surah Luqman, Surah Al-Hijr ayar 97-99 untuk mengelakkan gugur. Serta zikir yang diberikan Nurul (kawan saya) iaitu Ya Mubdi Ya Jalil yang bermaksud..Maha memulai dan Maha Luhur iaitu yang memberi nywa dan mencipta sesuatu yang tidak ada sambil memegang perut. Insyaallah..

6 comments:

  1. moga linn dan juga kandungan selamat ..
    jika dah bersalin, insha Allah cyst hilang kan..ada lah terbaca sikit2 pasal ni dulu..take care yea

    ReplyDelete
  2. moga Allah beri kekuatan pada hang, semoga kuat nak jaga baby tu.. mudahan ada kesempatan dia nak lihat dunia.. sama2 kita berdoa moga dia kuat dan membesar dan dapat tengok Ummi dan abah...

    ReplyDelete
  3. lynn,
    Allah mengetahui yg terbaik utk kita. Apapun, berdoa dan bertawakal adalah yg sebaik-baiknya..

    ReplyDelete
  4. As salam Lynn,

    Marya terlewat... minta ampun & maaf sb baru tahu ttg berita ni... Apa2 pun Allah sgt menyayangi dia & juga Lynn sekeluarga... Takziah... Dia tunggu Lynn di syurga... Jaga diri ya... Hugs****

    ReplyDelete
  5. kak lynn. macamana dengan keputusan? jaga diri ye

    ReplyDelete