27 Sept 2013

Air kencing kotor

Assalamualaikum.

Petang semalam abah buat saya terperanjat bila dia bagitau Najah terkencing dalam seluar masa balik dari sekolah. Aik? biar betul anak ummi ni. Tak pernah lagi dia jadi macam tu.

Dah tu kakak pulak bagitau dia perasan Najah asyik ke toilet buang air kecil sedangkan dia bukannya minum ayaq banyak sangat pun. Hmm musykil sungguh. Memang ada perasan lately ni asyik ke toilet.

Bila tanya dia ada rasa sakit tak kat pet pet or perut, dia kata tak sakit. Tapi dia kata bila nak terkucil, rasa tak menyempat-nyempat. Tu yang terbabas kena kat seluar tu.

Malam tadi jugak saya bawa ke klinik. Mula-mula doktor check kat pet pet dia takut ada jangkitan tapi tak de, okay je. So doktor nak ambik sample air kencing. Menangis-nangis la budak tu bagitau tak rasa nak kencing. Tapi saya pujuk jugak.

So bila dah dapat sample baru tau rupanya air kencing Najah kotor. Ada sedikit darah kat dalam sample air kencing tu. So doktor bagi antibiotik dan ubat lawas air kencing. Dalam masa sama doktor suggested kan supaya rebus barli dan beri dia minum sekerap mungkin. Adui..suspens sungguh. Ye lah bila ada anak perempuan nie macam-macam benda yang terlintas di fikiran saya. Saya rasa risau. Alhamdulillah tak ada apa yang perlu dirisaukan. Doktor kata mungkin Najah suka tahan kencing sebab tu kuman merebak ke salur kencing dia.

1 comment:

  1. kencing kotor bahaya gak tu.. kena lebih minum air kosong

    ReplyDelete