22 Jul 2011

Kursus @ INTURA

Selamat Pagi....Hmm hari nie saya baru masuk ofis selepas berkursus selama 4 hari di Intan, wilayah Utara Sungai Petani,Kedah..Agak bersemangat sikit hari nie walaupun terasa menggeletar sikit kaki nie.hehe..Maklumlah k jarang2 sikit buat aktiviti fizikal ni..Selalunya asyik mengemas rumah je kan..tu pun dah cukup memenatkan..


Hari pertama dan kedua memang penuh dengan LDK..cukup mencabar..tapi..cukup menyeronokkan..Hari pertama..group kami macam down sikit tapi hari kedua group kami memberi persaingan yang amat sengit..ahhhahahahha..best sangat....dalam group ada 10 orang..5 lelaki dan 5 perempuan..makanan yang disediakan sedap2 belaka..penginapan pun selesa..bersih jer...


Masuk ari ke-3..Adui berdebar bila dapat tau kami akan dibawa ke Pengkalan Hulu, Perak untuk meredah Gua Itik dan Gua Gendang..fuh..last sekali saya join sesuatu yang adventures ni adalah masa BINA INSAN GURU,FAKULTI PENDIDIKAN..Awal2 saya dah tepon hubby mintak dia doakan saya supaya kuat semangat dan tak kena kacau dengan si pacat..saya memang geli sesangat dengan pacat nie..saya rasa boleh demam kot kalau terlampau banyak sangat pacat..ish..risau je..Naik je bas..staff yang lain da mula bersembang..ada yang tidor..saya..hmm saya duk risau dengan stokin pendek yang saya pakai ni..macammana nak tutup betis sebab stokin terlampau pendek..Alhamdulillah..tetiba bas benti kat pekan Pengkalan Hulu,dan kami diberi masa 10 minit untuk membeli belah apa yang patut..Hmm..saya apalagi..turun je terus menuju kedai runcit mamak..dan terus tanya ada stokin bola tak?Nasib baek ade..siap mintak getah 4 sebab nak ikat kat lengan baju..takut beb..sebab ramai yang kata masa dalam gua tu kena merangkak..buatnya kalau pacat tu masuk ikut lengan baju..matila saya..sape la nak tolong buang..?



Sampai je kat Pengkalan Hulu..saya da mula pakai stokin panjang tu..warna merah lagi..hahhaha..apalagi..staff semua menyakat sebab seluar track suit dimasukkan dalam stokin panjang tu..ada yang gatal mulut panggil bini popeye kat saya..lantakla..yang penting pacat tak hinggap kat betis saya yang gebu nie..hehehehheehe...Kami pun bergerak mengikut kumpulan masing-masing..Ops lupa pulak semua ada 40 staf jabatan.20 lelaki   dan 20 lagi pompuan...dalam satu kumpulan ada 10 orang..5 lelaki dan 5 pompuan..siap ada abang bomba dan staf INTURA yang join kami...



Jalan punya jalan..redah sungai..redah belukar.. tetiba je jumpa gua itik..alamak..apa nie..bau kemenyan la pulak..saya tak puas ati..terus tanya abang bomba tu..
"encik..ni bau kemenyan kan?"
"haah..campur ngan setanggi sekali."

"Dorang saja bakar ke?"
"haah..saja je bakar?Nape..takut ker?"
"eh taklah...saja la tanya..bau wangi.."
Ish..ada yang kena ketuk ni..saja je nak tanya saya takut ke tak..of course la takut...hwaaaa....


Tapi saya beranikan diri jugak..mana taknya...lubang gua tu kecik sangat..nak masuk dalam gua tu kena masuk ke lubang sempit dengan menuruni gua...ada 9 tangga kayu yang hanya diikat dengan tali..dah tu tangga tu bergoyang-goyang..ala macam naik jambatan gantung..macam tu la rasanya...kayu tangga tu pulak..reput semacam je...hmm..korang bayangkan lah..dalam gua tu gelap sangat...ada air paras pinggang..peh..seram gila....


Bila kat dalam gua tu..memang gelap sangat..tapi staf INTURA da pasang beberapa batang lilin untuk tak kelihatan gelap sangat..tapi..bila da cahaya samar-samar..basah pulak tu..seram jugak la...dalam hati masih lagi teringat ada ke pacat ke..lintah ke..ular ke..ish..seram sangat..saya pon pesan kat semua supaya baca ayat kursi..supaya terlindung dari perkara yang tak elok..Tetiba..ketua kami yang berada di depan..nama dia Abang Azam..dia jerit supaya semua duduk bertinggung dan berjalan macam itik..dah la jalan macam itik..kena tunduk pulak tu..adui..sakit belakang betis..lama2 saya dengar abang azam kata..semua duduk dan mengengsot..hik hik..lawak betul..semua mengengsot..(duduk dan menyeret punggung dan tangan memainkan peranan penting)..dua kali kepala saya terantuk masa mengengsot tu..nasib baik pakai topi keledar keselamatan..


Tapi Masyaallah..permandangan dalam gua tu cantik sangat..nasib baik ada yang bawa torchlight..tapi sayang sebab takut basah..sorang pon tak bawa kamera atau handphone..keluar dari gua tu panjat pulak bukit..rasa nak tercabut kaki..tapi masa kuatkan semangat..sebab fikir..sebelum nie banyak lagi xpdc yang mencabar yang saya pernah tempuhi..kira ok la..enjoy jugakla perjalanan tu..jalan punya jalan..ada lagi gua..nama dia gua gendang pulak..pintu gua terbuka luas..tapi dah masuk nampak pulak halangan seterusnya..alamak..ada air..dan nak ke seberang kena redah air..memangla ada tali yang merentasi..tapi..saya kan penah nyaris lemas masa kat Pangkor dulu..menggeletar lutut bila tengok air deras dalam gua tu..tapi semangat yang diberikan ahli kumpulan menguatkan semangat saya..cewah...dengan beraninya..saya terus meredah air yang laju tu sambil memejamkan mata..tetiba bomba tu jerit supaya saya tak pejamkan mata..hahahaha...buat lawak pulak...biarla nak pejam pon apa salahnya...betol tak?


bersambung.............



No comments:

Post a Comment