24 Oct 2011

Tips Tenangkan Hati


Saya baru realize yang saya berada dalam emosi yang tak berapa stabil 2,3 hari nie.Banyak benda yang saya fikirkan membuatkan hati jadi tak berapa tenteram.Kenapa ntah tapi saya cuba jugak buat tak tahu dan layan je kerenah anak-anak..Dalam duk melayan emosi yang tak berapa stabil nie..tetiba saya terjumpa artikel tentang tips-tips untuk tenangkan hati yang gundah..Mungkin tips yang diberikan ini dapat membantu kawan-kawan jugak ok..
  1. Latih diri dan hati untuk  sentiasa berasa SYUKUR dan belajar hidup bersederhana.
  2. Jangan terlalu mengejar dunia(MATERIALISTIK)..Kejar akhirat sama.Habiskan masa di tikar sejadah dan mengadu pada Allah kerana Allah akan mendengar setiap doa hambaNya.Cuma untuk mengabulkan setiap permintaan kita hambaNya mungkin akan mengambil masa yang cepat atau lambat.Tapi kita kena berusaha,Berdoa dan Bertawakkal.
  3. Bantu orang lain dan eratkan SILATURRAHIM.Kalau dengar ada orang sakit..ziarahlah.Kalau ada rumah terbuka atau ada kenduri kahwin raikanlah...Insyaallah Allah akan curahkan ketenangan ke atas kita..
Wallahua'lam...Jom kita try ye...Then kita hitung sendiri sejauhmana keberkesanannya..Selamat Mencuba...

No comments:

Post a Comment